اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی سر و گردن | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی سر و گردن

اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی سر و گردن برای برداشتن توده گردنی

پیش از اینکه عمل جراحی توده های گردنی انجام شود و حتی پس از آن اقداماتی لازم است. این اقدامات باعث بهبود روند عمل جراحی و افزایش روند بهبودی افراد پس از جراحی می شود.

قبل از عمل جراحی

پیش از آن که برای عمل جراحی توده گردن و درمان سرطان اقدام شود، لازم است یک تیم تخصصی قوی برای تنظیم بهترین برنامه درمانی انتخاب گردند. بنابراین، بیمار به محض احساس دردهای مشکوک و یا لمس توده در ناحیه سر و گردن باید قبل از هر چیز به دنبال بهترین جراح متخصص گوش، حلق و بینی باشد.

برخی از مهم ترین تخصص هایی که باید با جراح گوش، حلق و بینی همراه شوند تا درمان رضایت بخشی برای بیمار انجام گیرد عبارت اند از:

1. آنکولوژیست پزشکی
  2. آنکولوژیست پرتویی
  3. آنکولوژیست جراحی
  4. جراح پلاستیک یا ترمیمی
  5. متخصص پروتز فک و صورت
  6. دندانپزشک انکولوژیک یا انکولوژیست دهان و دندان
  7. فیزیوتراپیست
  8. پرستار انکولوژی
  9. آسیب شناس زبان گفتار (SLP)
  10. شنوایی شناس
  11. روانشناس/روانپزشک
  12. مددکار اجتماعی
  13. متخصص تغذیه

در هر حال، با توجه به نوع سرطان ممکن است فرد ناچار به مراجعه به چند مورد از متخصص های یاد شده شود. زیرا در جراحی سر و گردن تنها جراحی توده و برداشت تومور مطرح نیست. در واقع، ضمن عمل جراحی توده گردن باید تمام عملکردهای این ناحیه مانند بلع، صحبت کردن، تنفس، ظاهر و حواس تا حد امکان حفظ شده و بافت های مجاور تومور کمترین آسیب را ببینند.

اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی سر و گردن | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

اینستاگرام دکتر محمد علی قنبری

بعد از عمل جراحی

عوارض ناشی از جراحی سر و گردن و جراحی توده های گردنی، مراقبت های درمانی خاصی می طلبد که باید توسط متخصصین یاد شده انجام شود؛ این عوارض به نوع و محل تومور بستگی دارد.

برای مثال، ایجاد مشکل در بلعیدن غذا یکی از عوارض ناشی از عمل محسوب می شود. برای اینگونه افراد از لوله ای مخصوص که وارد معده می شود، برای تغذیه کمک می گیرند. همچنین، در افرادی که به واسطه سرطان حنجره، بافت حنجره آن ها کاملا برداشته می شود، برای بهبود عملکرد غده تیروئید از برخی دارو درمانی ها استفاده می شود.

سخت شدن تنفس در اثر ایجاد تورم در دهان و گلو نیز از عوارض بعد از جراحی توده های گردنی است. نای تراستومی (Temporary Tracheostomy) یا همان ایجاد حفره در نای برای تنفس راحت تر، راه حلی است که برای این مساله اندیشیده می شود.

برای اشخاصی که در اثر جراحی سر و گردن ظاهری غیرطبیعی پیدا می کنند نیز انجام جراحی پلاستیک ترمیمی توصیه می شود.

مراقبت بعد از جراحی سر و گردن

هنگامی که بیدار شدید، پرستار به شما کمک می کند تا به مرور از رختخواب خارج شوید. فعالیت بعد از جراحی بسیار مهم است. این به بهبود گردش خون و عملکرد ریه، عملکرد روده و افزایش استقامت کمک می کند. قدم زدن های آرام ازمهم ترین نکات مراقبت بعد از جراحی سر و گردن است.
نکته بعد برای مراقبت بعد از جراحی سر و گردن بهداشت دهان است، به خصوص اگر جراحی دهان را نیز در بر گرفته باشد. زمانی که در بیمارستان هستید و زمانی که به خانه می روید، باید دهان خود را تمیز نگه دارید.
معمولا بعد از جراحی کمی درد وجود دارد. هر کسی آستانه درد متفاوتی دارد. انواع مختلفی از داروهای ضد درد موجود است. پزشک ترکیب مناسبی از داروها را برای کنترل درد پیدا خواهد کرد. بیمارانی که قدرت خوبی برای کنترل درد دارند، سریعتر بهبود یابند، بنابراین در صورت نیاز مصرف داروی مسکن ضروری است.
ممکن است یک درن،یا حتی بیش از یکی، در نزدیکی برش های جراحی خود داشته باشید. این لوله های پلاستیکی کوچک برای یکی دو روز باقی می مانند. تخلیه موقت به کاهش تورم کمک می کند. گاهی اوقات، نیز ممکن است بیماران برای چند روز و در منزل نیز مجبور به تحمل درن باشند.

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری و تماس با ما به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.

مطالعه بیشتر:

جراحی سر و گردن چیست؟

انواع جراحی توده سر و گردن کدام اند و چگونه انجام می شوند؟