کیست گوش میانی | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

بررسی بیماری کلستئاتوم یا کیست گوش میانی

در این مطلب از سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر قصد داریم به بررسی بیماری کیست گوش میانی بپردازیم. کلستئاتوم یا Cholesteatoma به رشد غیرسرطانی و غیرطبیعی پوست در قسمت میانی و پشت پرده گوش گفته می‌شود. احتمال دارد این مشکل به دلایل نقص مادرزادی و یا عفونت‌های مکرر ایجاد شود. به‌طورمعمول کلستئاتوم به‌صورت کیسه یا کیست است که باعث ریزش لایه‌هایی از پوست قدیمی می‌شود. با جمع شدن سلول‌های مرده پوست، میزان رشد آن افزایش می‌یابد و باعث از بین رفتن استخوان‌های گوش میانی می‌شود.

بیماری کلستئاتوم

همانگونه که در قسمت قبل ذکر کردیم این بیماری رشد غیرطبیعی پوست است که می‌تواند به اندازه‌ای بزرگ شود که شنوایی فرد را با مشکل مواجه کند. همچنین در صورت عدم مراجعه به مطب پزشک و درمان نکردن این بیماری احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر افزایش می‌یابد.

در صورت درمان زودهنگام می‌توانید به کاهش علائم و همچنین جلوگیری از بروز عوارض این بیماری کمک کنید. به‌طورکلی احتمال بروز این بیماری در کودکان و بزرگسالان وجود دارد که معمولا به علت بروز عفونت‌های مکرر در گوش و پارگی در پرده گوش ایجاد می‌شود.

علل ابتلا به کلستئاتوم گوش

در قسمت قبل سعی کردیم سوال کیست میانی به چه معناست؟ را پاسخ دهیم. به‌طورکلی علاوه بر دلایلی مانند عفونت مکرر، این بیماری ممکن است در اثر عملکرد ضعیف شیپور استاش (لوله‌ای در پشت بینی بوده که به وسط گوش میانی منتهی می‌شود) ایجاد شود. درواقع شیپور استاش اجازه عبور هوا از داخل گوش را می‌دهد و فشار آن را یکسان می‌کند. به‌طورکلی به دلایل مختلفی ممکن است این لوله وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آلرژی
سرماخوردگی
عفونت مزمن گوش
عفونت‌های سینوسی

درصورتی‌که شیپور استاش به خوبی کار خود را انجام ندهد، احتمال بروز خلا جزئی در گوش میانی وجود خواهد داشت. در این صورت قسمتی از پرده گوش به گوش میانی کشیده شده و کیست ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به ایجاد کلستئاتوم یا توده خوش خیم گوش می‌شود. با پر شدن گوش میانی از سلول‌های قدیمی پوست، مایعات و مواد زائد دیگر باعث بزرگتر شدن این کیست می‌شود.

درمان سرطان لاله گوش | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

بیماری کلستئاتوم در گوش کودکان

در موارد بسیار نادر، احتمال دارد که نوزاد با این بیماری متولد شود که در این صورت آن را نقص مادرزادی می‌نامند. این مشکل مادرزادی در قسمت گوش میانی یا سایر بخش‌های دیگر گوش ممکن است ایجاد شود. همچنین در مواردی که در سنین پایین به‌صورت مکرر گوش کودک دچار عفونت شود، احتمال ابتلا به این بیماری در سنین پایین افزایش خواهد یافت.

علائم کلستئاتوم یا کیست گوش میانی

معمولا علائم ابتلا به این بیماری خفیف است و با بزرگتر شدن کیست ایجادشده در گوش، مشکلات و علائم آن شدیدتر می‌شود. به‌طورکلی از علائم ابتلا به این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال ایجاد درد بسیاری در داخل یا پشت گوش شما نیز وجود دارد.
  • در ابتدای ابتلا به این بیماری، احتمال ترشح مایعی بد بو از گوش وجود دارد.
  • با رشد کیست در گوش شما احساس فشار، درد و در نهایت ناراحتی ایجاد می‌شود.
  • با رشد کیست و ایجاد فشار در داخل گوش، احتمال کاهش شنوایی افزایش می‌یابد.
  • همچنین در اثر رشد کیست علائم دائمی مانند سرگیجه و فلج عضلات صورت را تجربه خواهید کرد.

 کلینیک آریا کلینیک شبانه روزی فولادشهر را در اینستاگرام دنبال کنید

بررسی عوارض کلستئاتوم گوش

اگر این بیماری درمان نشود و تحت درمان قرار نگیرد، عوارض بسیاری از خفیف تا شدید را تجربه خواهید کرد. با ازدیاد سلول‌های مرده پوست در داخل گوش میانی، محیطی مناسب برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود. به‌عبارت‌دیگر کیست می‌تواند عفونی و در نهایت باعث ایجاد التهاب در گوش ‌شود.

با گذشت زمان و عدم درمان این بیماری، کیست داخل گوش می‌تواند باعث از بین رفتن استخوان‌های اطراف آن شود که در نهایت باعث آسیب‌ رساندن به پرده گوش، اعصاب صورت، استخوان‌های نزدیک مغز و استخوان‌های داخل گوش می‌شود. درواقع شکسته شدن استخوان‌های داخل گوش باعث کاهش شنوایی و ایجاد مشکل در آن می‌شود. لازم به ذکر است که با رشد کیست، در صورت احساس ضعف خواهید داشت. از دیگر عوارض ابتلا به این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلج شدن عضلات صورت
  • ایجاد عفونت مزمن در گوش
  • احساس تورم در گوش داخلی
  • تجمع چرک در مغز یا آبسه مغزی
  • ایجاد مننژیت که عفونت مغزی تهدیدکننده زندگی است.

مطالعه بیشتر:

علت خارش گوش

تشخیص و درمان اختلال هراس

راه رفتن بعد جراحی بینی