روش های پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

روش های پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون کدام اند؟

در مطلب امروز از سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر قصد داریم روش های پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون را خدمت شما معرفی کنیم.

نقش ملانین در محافظت از پوست در برابر نور خورشید

هنگامی که نور خورشید به سطح پوست می تابد، سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت‌ها را در لایه پایه اپیدرم تحریک می‌کند تا ملانین ترشح کنند. این ملانین سپس اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند تا از نفوذ بیشتر آنها و آسیب رساندن به سلول های زیرین و رگ های خونی جلوگیری کند.

بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش تولید ملانین در پوست می شود. این مکانیسم دفاعی طبیعی پوست شما در برابر تشعشعات خورشیدی است. افزایش ملانین محافظت بیشتری در برابر نور خورشید ایجاد می کند، اما همچنین پوست شما را تیره تر می کند که به آن برنزه می گویند.

سایر انواع هایپرپیگمانتاسیون نیز نتیجه افزایش غلظت ملانین در پوست است. با این حال، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید علت اصلی افزایش بیش از حد ملانین است.

مراقبت هایی برای پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون

برای کاهش هیپرپیگمانتاسیون ناشی از آفتاب، اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • مرتباً پوست خود را لایه برداری نکنید زیرا پوست شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار حساس می کند.
  • از مصرف هر گونه کرم موضعی یا اقلام خانگی با PH پایین مانند شستشوی لیموترش یا سرکه خودداری کنید.

سوالات متداول

 کلینیک آریا کلینیک شبانه روزی فولادشهر را در اینستاگرام دنبال کنید

آیا کرم های ضد آفتاب می توانند اشعه UV را به طور کامل مسدود کنند؟

کرم ضد آفتاب مهمترین ابزار برای محافظت از پوست شما در برابر تابش خورشید است، اما محافظت 100٪ در برابر آفتاب را تضمین نمی کند. این یک محافظ روی پوست ایجاد می کند که اشعه های مضر UV خورشید را مسدود یا منعکس می کند تا به داخل پوست نفوذ نکرده و باعث آسیب سلولی نشود.

ضدآفتاب های مختلف بسته به فرمولاسیون و همچنین قدرت آنها درجات مختلفی از محافظت در برابر نور خورشید را ارائه می دهند که بر اساس فاکتور محافظ در برابر آفتاب (SPF) محاسبه می شود. متخصصان پوست استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر و ترجیحا حاوی روی را توصیه می کنند.

اما ضدآفتاب هر چقدر هم خوب باشد، اثر آن از بین می‌رود و بنابراین باید هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار آن را تجدید کرد، مخصوصاً پس از شستشوی پوست یا تعریق زیاد.

چرا تولید ملانین در بین نژادهای مختلف متفاوت است؟

مقدار ملانین بر اساس نژاد متفاوت است، همانطور که از رنگ اصلی پوست آنها مشهود است. این بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب یک نژاد خاص در طول تاریخ دارد.

روش های پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

چگونه قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به آسیب پوست می شود؟

نور خورشید حاوی اشعه ماوراء بنفش است که به عمق پوست نفوذ کرده و باعث آسیب در سطح سلولی می شود. این نوع آسیب نور خورشید باعث تجزیه کلاژن در پوست شما می شود. کلاژن پروتئین ساختاری است که پوست شما را سفت، کشسان و انعطاف پذیر نگه می دارد. از دست دادن کلاژن باعث شل شدن و افتادگی پوست شما می شود که راه را برای چین و چروک، خطوط ریز و سایر علائم پیری زودرس پوست هموار می کند. آسیب طولانی‌مدت نور خورشید می‌تواند باعث جهش‌های ژنتیکی در سلول‌های پوست شود که می‌تواند آنها را سرطانی کند و خطر ابتلا به ملانوم را افزایش دهد.


مطالعه بیشتر:

مراقبت های پس از کشیدن دندان عقل

آشنایی با خود محوری در نوجوان

دلایل تیرگی لثه