ارتودنسی

انجام خدمات ارتودنسی در بهترین درمانگاه فولادشهر

درمانگاه شبانه روزی آریا فولادشهر

آدرس : اصفهان، فولادشهر، خیابان طالقانی، روبروی بانک صادرات

تلفن مرکز: 52622313 – 031

برای اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما سایت مراچعه نمایید.


اگر درباره دندان های کج و نامرتب خود احساس شرم و نگرانی می کنید باید بدانید که تنها نیستید. همه ی انسان ها به طور طبیعی دندان های صاف و مرتبی ندارند و بسیاری با کمک ارتودنسی توانسته اند، لبخندی زیبا به دست آورند.

ارتودنسی یکی از زیر شاخه های دندان پزشکی است. واژه ارتودنسی از دو واژه یونانی ((اُرتوس)) به معنی صاف یا درست و ((اُدونس)) به معنای دندان تشکیل شده است. ارتودنسی علم تشخیص و درمان دندان های نامرتب و نا هماهنگی استخوان فک می باشد. در گذشته بیشتر نوجوانان و جوانان خواستار ارتودنسی بودند اما امروزه ۳۰ درصد از بیماران ارتودنسی، بزرگسال هستند.

با اینکه تلاش های اولیه انسان برای صاف کردن دندان هایش به زمان مصریان و یونانیان باستان بر می گردد، اما ارتودنسی تا سال ۱۹۰۱ که اولین دانشکده ارتودنسی تاسیس گردید، جزء تخصص های دندانپزشکی محسوب نمی شد.

طبق تعریف آکادمی ارتودنتیست های آمریکا (AAO(American Academy of Orthodontics))، ارتودنسی زیر شاخه ای از دندان پزشکی است که وظیفه ی آن پیشگیری، تشخیص و درمان بی نظمی های مربوط به دندان و صورت می باشد.

اهمیت درمان ارتودنسی

این درمان به دلایل مختلفی انجام می شوند که تنها یکی از آنها زیباسازی و افزایش اعتماد به نفس بیمار می باشد و بقیه مربوط به افزایش سلامت دهان و دندان است. طبق گزارشAAO    نامرتبی دندان ها می تواند باعث سختی در صحبت کردن و جویدن، فرسوده شدن مینای دندان های سالم و فشار فراوان به بافت لثه و استخوان های اطراف شود. به علاوه  تمیز کردن دندان های کج و روی هم رفته دشوار بوده و از این رو بیمار را در معرض کرم خوردگی و بیماری های لثه قرار می دهد.

چه کسانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

تنها دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد که بیمار نیاز به ارتودنسی دارد یا خیر. وی این کار را به کمک ابزار های خاصی که شامل سوابق بیماری های دندان و استفاده از دارو های مختلف، معاینه ی بالینی، مدل های گچی ساخته شده از دندان بیمار، عکس برداری با اشعهX هستند، انجام می دهد و سپس بر این اساس برنامه درمانی آغاز خواهد شد.

در صورت داشتن هر یک از مشکلات زیر، شما کاندیدای انجام ارتودنسی هستید:

  • پیش دندانی: که با نام دندان گرازی نیز شناخته می شود، وضعیتی است که دندان های فک بالایی بسیار جلوتر از دندان هایی فک پایینی قرار دارند.
  • پس دندانی: ظاهری بول داگی که دندانهای فک پایین جلوتر از فک بالا هستند و یا فک بالا خیلی عقب تر از حالت استاندارد می باشد.
  • عدم روی هم رفتگی دندان های دو فک: به این معنا که به طور طبیعی دندان های فک بالا به درستی روی دندان های فک پایین قرار نمی گیرند.
  • باز ماندن: زمانی که فک بالا و پایین روی هم قرار می گیرند، میان دندان های جلویی یا کناری دو فک فاصله وجود داشته باشد..
  • جابه جایی خط میانی: زمانی که خط میانی دندان های جلویی از فک بالا، با خط میانی دندان های جلویی از فک پایین همتراز نباشد.
  • فاصله دار بودن: فاصله داشتن دندان ها به دلیل افتادن یک دندان یا دندان هایی که به درستی دهان را پر نکرده اند.
  • شلوغی دندان ها: زمانی که تعداد دندان ها زیاد باشد و همه در یک ردیف جا نشوند.